Σημαντικές Πληροφορίες για την απόφαση της Συγκλήτου του Πανεπιστημίου Κύπρου για τον τρόπο διδασκαλίας για το χειμερινό εξάμηνο 2021-2022


Η Σύγκλητος του Πανεπιστήμιου Κύπρου , λαμβάνοντας υπόψη την επιδημιολογική εικόνα και τις επιστημονικές απόψεις των ακαδημαϊκών που ειδικεύονται σε θέματα διαχείρισης της πανδημίας της νόσου COVID-19, επαναβεβαίωσε την απόφασή της, ημερομηνίας 7 Ιουλίου 2021, για διεξαγωγή της διδασκαλίας κατά το χειμερινό εξάμηνο 2021-2022 με φυσική παρουσία και με προσκόμιση ψηφιακού πιστοποιητικού COVID “Safe Pass”, τηρώντας όλα των διατάγματα και τα πρωτόκολλα που έχουν εγκριθεί από την Πολιτεία.
Συνοπτικά η απόφαση προνοεί:

  • Διεξαγωγή με φυσική παρουσία όλων των μαθημάτων των οποίων το ακροατήριο δεν ξεπερνά το 50% της χωρητικότητας της αίθουσας διδασκαλίας
  • Διεξαγωγή με φυσική παρουσία και ταυτόχρονα σύγχρονη εξ αποστάσεως διδασκαλία για όλα τα άλλα ακροατήρια. Προτεραιότητα παρακολούθησης με φυσική παρουσία θα έχουν φοιτητές και φοιτήτριες που έχουν εμβολιαστεί τουλάχιστον με μία δόση και έχουν παρέλθει 21 ημέρες από την ημέρα του εμβολιασμού τους, ή έχουν αποδεικτικό ότι έχουν νοσήσει με COVID-19 τους τελευταίους έξι μήνες
  • Εξέταση και κατ’ εξαίρεση έγκριση για εξ αποστάσεως παρακολούθηση και διδασκαλία για άτομα που ανήκουν στις ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού, με την προσκόμιση του σχετικού ιατρικού πιστοποιητικού.
    Αναλυτικά ο τρόπος υλοποίησης της απόφασης:
  1. Μαθήματα με φυσική παρουσία
    Οι διδάσκοντες/ουσες , φοιτητές και φοιτήτριες θα μπορούν να ενημερωθούν από το πρόγραμμα διδασκαλίας για τα μαθήματα που θα γίνουν με φυσική παρουσία για ολόκληρο το ακροατήριο.
    1.1. Δικαίωμα συμμετοχής σε μαθήματα με φυσική παρουσία έχουν διδάσκοντες/ουσες, φοιτητές και φοιτήτριες που κατέχουν SafePass, δηλαδή:
  • Πιστοποιητικό εμβολιασμού τουλάχιστον με μια δόση, νοουμένου ότι έχουν περάσει 21 μέρες από την ημέρα εμβολιασμού ή
  • πιστοποιητικό ανάρρωσης από την ασθένεια COVID-19 με ισχύ έξι μηνών από την ημερομηνία δειγματοληψίας της αρχικής θετικής διάγνωσης ή
  • πιστοποιητικό αρνητικού αποτελέσματος εργαστηριακού ελέγχου PCR ή ταχείας ανίχνευση αντιγόνου (rapid test) που έγινε το πολύ 72 ώρες πριν την προσέλευση στο Πανεπιστήμιο.

1.2. Μέτρα προστασίας εντός των αιθουσών διδασκαλίας

  • Αποστασιοποίηση και αντισηψία
  • Χρήση μάσκας εντός κλειστών χώρων από όλους
  • Ανοικτά παράθυρα (όπου υπάρχουν) για αερισμό των κλειστών αιθουσών
  • Θα υπάρχει διάστημα τουλάχιστον 15 λεπτών ανάμεσα σε διαδοχικά τμήματα στην ίδια αίθουσα (νοείται ότι τα παράθυρα, εκεί που υπάρχουν, θα παραμένουν ανοικτά και νοουμένου ότι θα το επιτρέπουν οι καιρικές συνθήκες).

2.Μαθήματα με φυσική παρουσία και ταυτόχρονη σύγχρονη εξ αποστάσεως διδασκαλία
Ομοίως, οι διδάσκοντες/ουσες, φοιτητές και φοιτήτριες θα μπορούν να ενημερωθούν από το πρόγραμμα διδασκαλίας για τα μαθήματα που διεξάγονται και με τους δύο πιο πάνω τρόπους.
2.1. Τα μαθήματα αυτά θα τα παρακολουθούν με φυσική παρουσία όσοι και όσες φοιτητές και φοιτήτριες έχουν πιστοποιητικό εμβολιασμού τουλάχιστον με μια δόση, νοουμένου ότι έχουν περάσει 21 μέρες από την ημέρα εμβολιασμού ή πιστοποιητικό ανάρρωσης από την ασθένεια COVID-19 με ισχύ έξι μηνών από την ημερομηνία δειγματοληψίας της αρχικής θετικής διάγνωσης.
Φοιτητές και φοιτήτριες με πιστοποιητικό αρνητικού αποτελέσματος εργαστηριακού ελέγχου PCR ή ταχείας ανίχνευσης αντιγόνου (rapid test) θα παρακολουθούν το μάθημα εξ αποστάσεως.
Οι φοιτητές και φοιτήτριες που θα παρακολουθούν εξ αποστάσεως το μάθημα, θα έχουν προτεραιότητα στις ώρες γραφείου των διδασκόντων για επίλυση αποριών κλπ.

3. Άτομα που ανήκουν στις ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού
Φοιτητές και φοιτήτριες που ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες πληθυσμού όπως αυτές καθορίζονται από το Υπουργείο Υγείας, μπορούν να παρακολουθούν τα μαθήματα τους εξ αποστάσεως κατόπιν αιτήματος στην Υπηρεσία Σπουδών και Φοιτητικής Μέριμνας, το οποίο θα συνοδεύεται από το σχετικό ιατρικό πιστοποιητικό. Τα αιτήματα να αποστέλλονται στο [email protected] συμπληρώνοντας το έντυπο «Εξ αποστάσεως παρακολούθηση μαθημάτων για ιατρικούς λόγους» που βρίσκεται στην ιστοσελίδα της ΥΣΦΜ και επισυνάπτοντας σχετική Βεβαίωση ή Ιατρικό Πιστοποιητικό από τον Προσωπικό του Ιατρό ή τον θεράποντα Ιατρό η οποία να καθορίζει ευθαρσώς σε ποια κατηγορία ανήκουν.
Διδάσκοντες/ουσες που για σοβαρούς ιατρικούς λόγους αδυνατούν να προσέλθουν στους χώρους του Πανεπιστημίου ή στις αίθουσες διδασκαλίας, μπορούν να αιτηθούν για κατ’ εξαίρεση έγκριση εξ αποστάσεως διδασκαλία, στην Αντιπρύτανη Ακαδημαϊκών Υποθέσεων.

4.Τελικές και ενδιάμεσες εξετάσεις
Οι τελικές εξετάσεις θα πραγματοποιηθούν με φυσική παρουσία όπως και οι ενδιάμεσες.

5. Περιπτώσεις φοιτητών και φοιτητριών που αυτοπεριορίζονται
5.1. Άτομο που έχει συμπτώματα της ασθένειας COVID-19, έστω κι αν πληροί το σημ. 1.1 πιο πάνω ή έκανε εξέταση με αρνητική ένδειξη, θα πρέπει να αυτοπεριοριστεί και να αποφύγει να προσέλθει στο Πανεπιστήμιο.
5.2. Άτομο που είναι θετικό σε εξέταση ή χαρακτηριστεί στενή επαφή, ενημερώνει το Πανεπιστήμιο (Τομέα Ασφάλειας και Υγείας, τηλ.: 22895270, 22894147) για ενεργοποίηση του Σχεδίου Δράσης και των σχετικών Πρωτοκόλλων του Υπουργείου Υγείας και αυτοπεριορίζεται για όσο προβλέπει το υγειονομικό πρωτόκολλο της πολιτείας. Ενημερώνει επίσης τους διδάσκοντες/ουσες για σκοπούς ακαδημαϊκών διευκολύνσεων.
5.3. Άτομο που έχει εμβολιαστεί ή νοσήσει, αν βρεθεί επαφή κρούσματος μπορεί να συνεχίσει να προσέρχεται κανονικά στους χώρους του πανεπιστημίου. Συστήνεται, ωστόσο, να προηγηθεί εξέταση ανίχνευσης του ιού (PCR ή rapid test).

6. Πρόσβαση στους χώρους του Πανεπιστημίου
Πρόσβαση σε όλους τους χώρους του Πανεπιστημίου, συμπεριλαμβανομένων των Φοιτητικών Εστιών, του Αθλητικού Κέντρου και της Βιβλιοθήκης, επιτρέπεται με την κατοχή SafePass.

7. Μηχανισμός Ελέγχου
Αρμόδιος για τα θέματα ελέγχου είναι ο Ανώτερος Λειτουργός Πανεπιστημίου, Υπεύθυνος του Τομέα Ασφάλειας Υγείας και Περιβάλλοντος. Ως εξουσιοδοτημένος Λειτουργός Ασφάλειας και Υγείας θα ορίσει/εξουσιοδοτήσει επιπλέον άτομα, τα οποία θα αποτελούν την Ομάδα Ασφάλειας και Υγείας (A&Y).
Ο έλεγχος πρόσβασης στους χώρους του Πανεπιστημίου για τους φοιτητές και φοιτήτριες θα γίνεται ως εξής:
• Ο/η διδάσκοντας/ουσα και ο/η φοιτητής/τρια θα πρέπει να υποβάλλει σχετική υπεύθυνη δήλωση μέσω ειδικής εφαρμογής του ΠΚ και να επισυνάπτει το Ψηφιακό Πιστοποιητικό COVID της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EU Digital Covid Certificate) που δείχνει είτε εμβολιασμό είτε ανάρρωση από την ασθένεια του COVID-19. Αντίστοιχα θα επισυνάπτει το αποτέλεσμα του PCR ή του rapid test. H εφαρμογή www.ucy.ac.cy/ucysafeapp θα είναι διαθέσιμη από τη Δευτέρα 30/8.
• Το πιστοποιητικό ελέγχεται από άτομο/α που ορίζει η Ομάδα. Οι σχετικές δηλώσεις πρέπει να γίνουν το αργότερο μέχρι τις 2 Σεπτεμβρίου (για πιστοποιητικά εμβολιασμού και ανάρρωσης) και τουλάχιστον 6 ώρες πριν την έναρξη του πρώτου μαθήματος σύμφωνα με το ωρολόγιο πρόγραμμα κάθε φοιτητή/τριας για τα πιστοποιητικά PCR και rapid test.
• Η Ομάδα Α&Υ θα εγκρίνει ή απορρίπτει τις υπεύθυνες δηλώσεις με το επισυναπτόμενο έγγραφο, το οποίο καταστρέφεται άμεσα χωρίς να φυλάσσεται σε καμία βάση δεδομένων.
• Κάθε διδάσκοντας/ουσα θα έχει πρόσβαση μέσω της εφαρμογής στους καταλόγους των μαθημάτων που διδάσκει και οι οποίοι θα παρουσιάζουν το αποτέλεσμα και τον τύπο του ελέγχου και κατά πόσον δικαιούται ο/η φοιτητής/τρια να βρίσκεται εντός της αίθουσας.
• Κάθε διδάσκοντας/ουσα θα εξουσιοδοτηθεί ώστε να βεβαιώνεται ότι οι φοιτητές/τριες που βρίσκονται στο μάθημα του/της κατέχουν safe pass. Νοείται ότι οι κατάλογοι θα τηρούνται ενήμεροι με ευθύνη της Ομάδας Α&Υ.
• Με ευθύνη της Ομάδας Α&Υ, θα οριστεί αριθμός μελών της Ομάδας Φύλαξης που θα βρίσκεται στους χώρους διδασκαλίας του Πανεπιστημίου κατά τις πρώτες 2 βδομάδες των μαθημάτων του Χειμερινού Εξαμήνου 2021/2022, για υποστήριξη των φοιτητών και ακαδημαϊκών μας στην εφαρμογή της απόφασης.
• Κάθε άτομο που εισέρχεται σε χώρους του Πανεπιστημίου θα έχει πάντα μαζί του αποδεικτικό SafePass και αποδεικτικό ταυτοποίησης (πολιτική ταυτότητα ή διαβατήριο ή φοιτητική ταυτότητα για φοιτητές).
• Φοιτητής/τρια και γενικά κάθε άτομο που κατά τον έλεγχο διαπιστώνεται ότι βρίσκεται σε χώρο του Πανεπιστημίου χωρίς SafePass, απομακρύνεται αμέσως με οδηγίες των εξουσιοδοτημένων λειτουργών.
• Φοιτητής/τρια που κατά τον έλεγχο διαπιστώνεται για δεύτερη φορά να βρίσκεται σε χώρο του Πανεπιστημίου χωρίς SafePass, θεωρείται ότι διαπράττει σοβαρό πειθαρχικό παράπτωμα, απομακρύνεται αμέσως με οδηγίες των εξουσιοδοτημένων λειτουργών και παραπέμπεται στην Επιτροπή Πειθαρχικού Ελέγχου (ΕΠΕ) του Πανεπιστημίου. Σε περίπτωση που προσωπικό του ΠΚ παραβιάζει τα σχετικά Διατάγματα θα υπόκειται σε κυρώσεις που προνοούνται από αυτά.

8. Ενημέρωση και Εμβολιασμός
Το Πανεπιστήμιο θα εντείνει τις προσπάθειες ενημέρωσης της φοιτητικής κοινότητας με στόχο την έγκυρη πληροφόρηση για τα θέματα της πανδημίας και του εμβολιασμού. Ήδη προγραμματίζονται διαδικτυακές αλλά και δια ζώσης συναντήσεις της φοιτητικής κοινότητας με μέλη του ακαδημαϊκού προσωπικού με ειδίκευση στα θέματα του COVID-19.
Επιπλέον το Πανεπιστήμιο θα προβεί στις απαραίτητες ενέργειες για την επαναλειτουργία του σταθμού rapid test όπως επίσης και την τακτική λειτουργία του walk in εμβολιαστικού κέντρου στην Πανεπιστημιούπολη.

9. Αρμόδιο Σώμα
Αρμόδιο Σώμα για τη λήψη αποφάσεων για οτιδήποτε δεν περιγράφεται πιο πάνω είναι το Πρυτανικό Συμβούλιο.